ارتباط بین دیابت، بیماری کلیوی و فشار خون بالا

4نوامبر 2020 - این یک تهدید سلامتی سه گانه است که دهها میلیون نفر با آن روبرو هستند. درک تعامل بین دیابت، فشار خون بالا و بیماری های کلیوی می تواند برای بسیاری از افراد یک چالش باشد. اما پزشکان می گویند درک و آگاهی از این تعامل برای هر کس که می خواهد این خطرات را در خود کاهش دهد یا هم اکنون به این بیماریها مبتلا می باشد یا اینکه می خواهد به یکی از اعضای خانواده ی خود در این زمینه کمک کند، کلیدی است.

دکترVivek Bhalla ، دانشیار پزشکی و نفرولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا ، به طور خلاصه گفت: دیابت می تواند رگ های خونی کوچک را تحت تأثیر قرار دهد و این می تواند منجر به افزایش فشار خون شود و فشار خون بالا نیز می تواند منجر به بیماری کلیوی شود.

دکتر Bhalla، رئیس پیشین شورای کلیه در بیماری های قلبی عروقی از انجمن قلب آمریکا، گفت که این می تواند یک چرخه معیوب باشد.دیابت باعث می شود کلیه ها در تصفیه خون کارآیی کمتری داشته باشند. همچنین باعث سفت شدن رگ های خونی می شود که منجر به افزایش فشار خون می گردد، فشار خون بالا بیماری کلیوی را مانند ریختن نفت روی آتش تسریع می کند. وخیم شدن عملکرد کلیه ها، فشار خون بالا را بدتر می کند که ریشه بسیاری از مشکلات مربوط به قلب است، متاسفانه بخش اعظم این چرخه به صورت نامرئی ادامه می یابد.

وی گفت: بیماری دیابت نوع 2 در بیشتر مبتلایان به این بیماری، بموقع تشخیص داده نمی شوند این افراد می بایست از حدود 5 سال قبل برای دیابت خود دارو دریافت کنند. فشار خون بالا به عنوان" قاتل خاموش " معروف است و بیماری کلیوی تا نزدیک شدن به مرحله نهایی، هیچ علامتی ندارد.

نسل جدید داروهای دیابت می تواند به طور اساسی این شرایط را بهبود بخشد

یک نوع از داروهای کاهنده ی قند خون معروف به "مهار کننده های SGLT2" با جلوگیری از جذب قند خون یا گلوکز توسط کلیه ها کار می کند. آگونیست های گیرندهGLP-1 ، نوع دیگری از داروهای جدید کاهنده ی قند خون هستند که عملکرد هورمونی را تقلید می کنند که به لوزالمعده در تولید انسولین کمک می کند. آنها هر دو به کاهش قند خون تا سطح طبیعی کمک می کنند.

دکتر جانانی رنگاسوامی، رهبر گروه نویسندگان بیانیه ی علمیAHA در مورد این داروها که در ماه سپتامبر در مجله ی Circulationمنتشر شد، گفت: این داروها " درمانهای تغییر دهنده ی بازی" هستند. این داروها نه تنها مرگ و میر ناشی از بیماری کلیوی را به طور چشمگیری کاهش می دهند، بلکه مطالعات نشان می دهد که آنها می توانند میزان نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از دلایل قلبی عروقی را کاهش دهند.

رنگاسوامی گفت: آزمایش های متعدد با بررسی بیماران با پروفایل خطر متفاوت، این مزایا را به طور مداوم نشان داده است.

دکتر Bhalla، که از نویسندگان این بیانیه علمی بود، تأیید کرد که این داروها دارای برخی عوارض جانبی هستند، اما هر نفرولوژیستی این داروها را در نظر می گیرد.

وی گفت: اثرات این داروها بر روی چندین سیستم در بدن باعث کاهش سرعت پذیرش آنها می شود، زیرا ممکن است متخصصان منتظر باشند تا چندین عضو از تیم مراقبت فواید آنها را نسبت به مضراتشان برای یک بیمار ارزیابی کنند.

رنگاسوامی گفت: این موضوع نیاز پزشکان برای برقراری ارتباط بهتر و نزدیکتر با یکدیگر را برجسته می کند.

وی گفت: رویكرد مراقبت از بیمار تا حدودی چندبخشی است، یعنی بیماران مبتلا به چندین بیماری همزمان، برای هر یک از بیماریهای خود باید به متخصصان مجزا که ارتباطی با هم ندارند، مراجعه می كنند.

جین دی میز، که پس از واکنش بد به درمان آرتروز، به بیماری کلیوی و دیابت مبتلا شد، گفت: گروه پزشکی فعلی او با هم مشورت می کنند، اما همیشه اینگونه نبوده است. او که در حال حاضر 66ساله است با اختلافات در توصیه های پزشکی روبرو بوده است، او می گوید: آنچه برای یک بیماری بهتر است می تواند برای بیماری دیگر مشکل ساز باشد.

او افزود: من تأکید می کنم که شما باید رئیس کمیته ی مراقبت های بهداشتی خود باشید، و شما باید اطمینان حاصل کنید که همه ی متخصصان با شما به عنوان مرکز و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

دکتر Bhalla، به بیماران پیشنهاد می کند که یک پزشک را به عنوان پزشک اصلی خود انتخاب کنید و بگذارید این پزشک همان پزشکی باشد که با سایر متخصصان ارتباط برقرار می کند و تصمیم نهایی را برای درمان شما اتخاذ می نماید. وی همچنین به مردم یادآوری کرد که با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانند از پس بسیاری از مشکلات برآیند.

وی گفت: کاهش وزن به بسیاری از جنبه ها کمک می کند. اگر احساس می کنید که کمی اضافه وزن دارید، از دست دادن وزن از طریق رژیم غذایی می تواند قند خون شما را کاهش دهد، و بدنبال آن می تواند فشار خون شما را نیز کاهش دهد و کاهش فشار خون می تواند خطر ابتلای شما به بیماری کلیوی را کاهش دهد. کاهش وزن آسان نیست اما ممکن است، و  یک سلاح جادویی برای سناریوی این سه بیماری است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-diabetes-kidney-disease-high-blood.html